Hakeminen Kaustisen musiikkilukioon, yhteishaku 20.2.-19.3.2024

Tervetuloa opiskelemaan Kaustisen musiikkilukioon! Kaustisen musiikkilukio on valtakunnallinen erikoislukio, johon voi hakea mistä päin Suomea tahansa. Lukuvuosittain opiskelijoita on usealta eri paikkakunnalta, pohjoisimmasta Suomesta Helsinkiin. Olemme mukavan kirjava joukko opiskelijoita ja opettajia ympäri Suomea.

• Kevään 2024 yhteishaun tulokset:
  • Saat valintatuloksen aikaisintaan 13.6.2024.
  • Ota opiskelupaikkasi vastaan viimeistään 27.6.2024.

MEIDÄN OPINTOPOLUT

Musiikkilukiosta löytyy musiikkilinja, jolla on oma tuntijako sekä yleislinja, joka noudattaa valtakunnallista lukion tuntijakoa.

Musiikkilinjan opiskelijana voit käytännössä suorittaa niin paljon musiikinopintoja kuin haluat. Instrumenttiopintoja on tarjolla paljon ja meillä on valtakunnan tasolla pitkät soittotunnit! Kaustisen musiikkilukio on Opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallisen kehittämistehtävän musiikissa saanut erityislukio, jossa henkilökohtaisen soitin- ja lauluopetuksen sekä musiikinteorian ja -historian opintojen lisäksi ovat tarjolla orkesteri, kuoro, bändit, soitin- ja lauluryhmät, musiikkiteatteri (musikaali), musiikkiteknologia, sävellys ja sovitus. Osa opetuksesta järjestetään yhteistyössä Keski-Pohjanmaan Konservatorion kanssa. Myös muut Suomen musiikkilukiot ovat yhteistyökumppaneitamme. LUMOKE-lukiona koulutamme myös suomalaisia musiikinopettajia (ks. LUMOKE-kotisivut, www.lumoke.fi).

Musiikkilinjalle voit hakea opiskelemaan, vaikka aloittaisit jonkin instrumentin opiskelun käytännössä alusta. Älä siis jätä hakematta sen vuoksi, että epäröit mahdollisuuksiasi!

Yleislinjan opiskelijana saat meillä laajan ja laadukkaan yleissivistyksen. Yleislinjalta löytyy monia mielenkiintoisia opintokokonaisuuksia kieliopinnoista alkaen. Jos ohjelmointi tai biokemia kiinnostaa, sekään ei ole ulottumattomissasi. Jos harrastat urheilua, saat lajivalmennuksesta tukea ja joustavuutta urheilu-urallesi. Yleislinjallakin voit valita musiikkiopintoja, esim. kuoro-opinnot, bändit tai musikaali, lukuun ottamatta musiikin yksilöopetusta. Yleislinjalla voit suorittaa erilaisia lukiodiplomeita ja osallistua ilmaisutaidon kursseille.

JATKUVA HAKU

Jatkuvassa haussa voi hakea yhteishaussa vapaiksi jääneille opiskelupaikoille, myös lukion vapaille paikoille, sekä aikuisten lukiokoulutukseen. Jatkuva haku mahdollistaa lukioon hakeutumisen joustavasti ympäri vuoden. Ota yhteys oppilaanohjaaja Riina Varilaan, 050 313 8084, riina.varila(at)musiikkilukio.fi tai rehtori Ilona Salomaa-Uusitaloon, ilona.salomaa-uusitalo(at)kaustinen.fi tai 040 556 1783.

LISÄHAKU

Lukio järjestää lisähaun kevään yhteishaussa vapaiksi jääneille opiskelupaikoille. Lisähaussa ei ole varsinaista päättymispäivää, vaan haku on avoinna niin kauan kuin paikkoja on tarjolla.

MITÄ VOIT PAINOTTAA OPINNOISSASI?

Musiikkilukiossa opiskelijalle laaditaan ja räätälöidään yksilöllinen opinto-ohjelma, ”oma linja”. Musiikkilukion opinto-ohjelmaa voi painottaa muun muassa seuraavasti:

• musiikkiteatteri, ilmaisutaito, tanssi
  • musiikkiteknologia, bändit
  • kansanmusiikki
  • metallimusiikki
  • ambient
  • jazz
  • rap/beatbox
  • sävellys/sovitus
  • laulu ja lauluryhmät
  • businessopinnot
  • kuvataide
  • lyhyet kielet (saksa, ranska, venäjä)
  • lajivalmennus (esimerkiksi yleisurheilu)
  • erilaiset liikuntaopinnot, kuten ”yhdessä liikkuen”
  • tiimityöskentely (tiedotustiimi, markkinointitiimi, tekniikkatiimi, tuotantotiimi, hyvinvointitiimi)
  • lukiodiplomit (musiikki, kuvataide, liikunta, media, teatteri, tanssi)

Näin haet opiskelupaikkaa Kaustisen musiikkilukiossa:

1. Hae opiskelupaikkaa yhteishaussa Opintopolku-palvelun kautta
  2. Täytä ja lähetä meille ennakkotietolomake ja ilmoittaudu haastatteluun. HUOM! Musiikkilinjalle ja yleislinjalle hakevat täyttävät eri ennakkotietolomakkeet, mutta vain musiikkilinjalle hakevat osallistuvat haastatteluun.

Musiikkilinjalle hakevan ennakkotietolomake

Yleislinjalle hakevan ennakkotietolomake

Oppilaanohjaaja kartoittaa vielä erikseen kaikkien tulevien opiskelijoiden opintotoiveita omalla lomakkeellaan. Vaikka yleislinjalle hakevat eivät osallistu haastatteluun, he ovat lämpimästi tervetulleita tutustumaan musiikkilukion toimintakulttuuriin! Avoimien ovien päivä uusille opiskelijoille torstaina 7.3.2024 klo 9-15.

Yhteishaku 20.2.-19.3.2024. Saat valintatuloksen aikaisintaan 13.6.2024. Ota opiskelupaikkasi vastaan viimeistään 27.6.2024. Varasijat ovat voimassa 16.8.2024 asti.

Oppilaiden ajatuksia musiikkilukiosta

”Päätin jo yläasteen puolivälissä, että tahdon vaihtaa maisemaa —- Miettiessäni hakuvaihtoehtoja, pitkä välimatka pelotti. En tiennyt uskallanko muuttaa niin kauas kotoa. Kun lopulta kävin tutustumassa Kaustisen musalukioon, epävarmuus katosi. Tuntematon porukka muuttui saman tien tutuksi. Kaikki tervehtivät, eikä syyllistäviä katseita ollut. Hain Kaustiselle ja pääsin sinne opiskelemaan. Enkä kadu. Vaikka matka kotiin on n. 500 km, en vaihtaisi mitään. Porukka täällä on kuin perhe. Minulla on monia todella läheisiä kavereita, joiden kanssa voin puhua kaikesta. Kaikki ovat ystävällisiä, eikä koskaan tarvitse olla yksin. Käyn melko harvoin kotona, mutta koti-ikävää ei oikeastaan ole. Enemmänkin tulee ikävä, kun joutuu lähtemään Kaustiselta. Muutto tänne oli elämäni käännekohta. Voin aloittaa alusta, eikä kukaan katso menneisyyteeni!” Suvi, 1. vsk

Lajivalmennuksessa tulee rutiini harjoittelemiseen ja se auttaa saavuttamaan tavoitteita. Heidi, 2. vsk

Hyvä koulu, 5/5. Elli, 2. vsk